Project Haarrijnse Plas

 

Mijn eerste project ging over de Haarijnse plas. Wat specifieker, over de mogelijke woningbouw op de Haarijnse plas. Er overwinteren veel vogels op de Haarrijnse plas. In dit project stonden deze vogels centraal. Het was belangrijk dat de vogels hun overwintering niet werd benadrukt door de drijvende woningen die op de plas geplaats gingen worden. Om te kijken of het mogelijk was voor de mens en vogels om de leefomgeving van de plas te delen hebben wij een onderzoek gedaan.

 

In dit onderzoek hebben wij gekeken naar het gebied, verschillende vogels op en om de plas, wat vogels in hun winterslaap doen, wat zijn de leefpatronen van de vogels op de plas en zo voort.

 

De opdrachtgever voor dit project was Maike van Stiphout. 

 

Technische wereld: Water, Energie & Milieu en Lifestyle & Design

Een foto genomen tijdens het bezoeken van de Haarijnse plas. 

 

Project Haarrijnse Plas

 

Voor mijn tweede project heb ik met mijn team gekozen om het eerste project verder uit te werken. In dit deel van het project hebben wij ons voornamelijk bezig gehouden met de vormgeving van de drijvende woningen die op de Haarijnse plas geplaats moeten worden.

 

Wij wilde graag dat de omgeving zo min mogelijk aangetast zou worden. Dit betekende dat alle materialen die gebruik zouden worden goed in moesten blenden met de omgeving. Naast deze eis waren er vanuit de opdrachtgever nog een aantal eisen opgesteld. De woning mocht namelijk niet te hoog zijn, het moest in totaal een oppervlakte van 100 m2 hebben en het moest uitzicht op de plas hebben.

Uiteindelijk zijn wij op het volgende ontwerp gekomen:

Deze maquette hebben wij met behulp van de lezersnijder gemaakt.

De woning heeft aan de voorkant een balkon en een glazen want. Verder heeft het een losstaande stijger die net zoals het huis mee kan veren met het waterpeil. Op het dak vind je een aantal zonnepanelen en een kas voor het bekijken van vogels of het verbouwen van groente en kruiden. 

 

Dit is het bovenaanzicht van de woningen. Je kunt zien dat er groenen planten bedden aan de waterkant van de woningen zijn geplaats. Dit zorgt voor extra beschutting en het inblenden van de woningen in de omgeving. Ook is het dak groen gekleurd. Dit is met een reden gedaan. Namelijk dat de daken groenen daken zijn. Groenen daken hebben namelijk vele voordelen. Het balkon is naar het westen gericht.

Google earth van de plas: https://earth.google.com/web/@52.12167028,5.01508034,-0.00209595a,2658.68721805d,35y,0h,0t,0r 

 

De opdrachtgever voor dit project was Maike van Stiphout. 

Technische wereld: Water, Energie & Milieu en Lifestyle & Design

 

Project Arcadis-Schiphol

 

In dit project heb ik zowel onderzocht als iets ontworpen. Als eindproduct hebben mijn team en ik namelijk een advies rapport geleverd. Dit houdt in dat wij onze kennis delen en inspiratie en voorbeelden geven over hoe wij de situatie zouden aanpakken.

 

De aanleiding voor dit project zijn de langen wachtrijen op Schiphol die voornamelijk te zien zijn in de media. Het onderzoek was voornamelijk gericht op hoe de doorstroom op Schiphol verliep en waar de zwakken punten zaten. Hiervoor moesten wij weten welke weg de reizigers aflegde, wat hun gewoontes op Schiphol zijn en zo voort.

Hiervoor hebben wij gesproken met Michiel de Haas. Michiel is senior terminal capacity manager van Schiphol. Hij vertelde on over piekmomenten, goed ontwikkelde technolochie, slechte communicatie tussen luchthaven en luchtvaartmaatschappijen en de sensoren op de plafonds van Schiphol. Uit de rondleiding en het gesprek dat we met Michiel hebben gehad dat het niet de doorstroom is die zorgt voor de langen wachtrijen, maar een combinatie van slechte communicatie en piekmomenten. 

Na overleg met onze opdrachtgever Egbert Alberts hebben wij besloten dat we gaan inspelen op de gevoelens en beleving van reizigers op het moment dat zij in een rij staan. Wij wisten dat wij hiervoor iets wilde ontwerpen. Voordat we dat konden doen moesten wij eerst nog onderzoeken wat ervoor zorgt dat wachten zo onaangenaam is. Toen wij dit hadden gedaan zijn wij gaan kijken naar oplossingen. Hiervoor hebben wij inspiratie gehaald uit; verschillende vormen van kunst, andere luchthavens, Amsterdam en attractieparken.

Uiteindelijk zijn wij op het volgende ontwerp gekomen:

Je kunt invloeden van kunst terugvinden op de muren en de grond. Het grootste deel van onze oplossing was namelijk het gebruik van beamers de beweging kunnen meten. Op het moment dat een wachtende reiziger beweegt wordt deze beweging met kleuren op de grond afgebeeld. Deze kleuren vervagen na een bepaalde tijd ook weer. 

 

De opdrachtgever voor dit project was Egbert Alberts.

Technische wereld: Mens & Medisch en Mobiliteit & Ruimte